naar inhoud

Doopsel van Christus

2019_nieuwe aanwinst_ill doopsel van christus.jpg

De schilderijencollectie van het Jakob Smitsmuseum werd zopas uitgebreid met een belangrijke olieverf van Smits, getiteld Doopsel van Christus. 121x140 cm

Jakob Smits transponeert daarin het evangelieverhaal – eens te meer – naar de Kempen van zijn tijd. Onder een weidse hemel vindt het doopsel plaats in een ven. Rechts staat een kleine hoeve met  ervoor een boer en ossenkar vertrekkensklaar. Aan de andere zijde van het gebeuren bevinden zich de discipelen – boerenmensen – die toekijken vanop de kant aan een zandduin begroeid met eiken. De overkoepelende hemelpartij domineert het bijzondere verhaal. De luchten bij Smits zijn symbolen opzich. De donkere wolk linksboven is voorbode van Christus’ lijden. De zonnestralen in de typische structuurverf van Smits, bevechten het negatieve en voorspellen openheid en voorspoed. De blauwe lucht rechtsboven is een bevestiging van het geloof.  

Weerom heeft het museum een sleutelwerk van de meester van Achterbos weten te verwerven. Naast de totale levensvisie creëert Smits met dit werk ook een meesterlijk landschap. De compositie is monumentaal uitgekiend. De vier hoeken van het schilderij krijgen een compositorische en esthetische invulling die de verhaallijn belaadt met een specifieke betekenis. Het geheel straalt een wijdingsvolle, haast mystieke sfeer uit. Zowel het stralende licht als de zware verfmaterie zijn typerend voor de laatste periode in Smits’ evolutie, 1918-1928. Een waardevolle toevoeging aan de museumcollectie door de Stichting Ronald Luyten/Jakob Smits.

Vanaf nu tentoongesteld in de permanente collectie.